Tuesday, April 03, 2007

Pada ujian itu ada hikmahnya...

Malam ini seperti hendak demam rasanya. Badan panas, tekak tiada selera (tetapi dapat juga menghabiskan sebekas nasi..) dan simptom2 yang sewaktu dengannya. Mungkin ini kifarah atas dosa saya yang terlalu banyak selama ini. Saya bersyukur..

Kala ini saya teringat akan sebuah nasyid yang pernah kami dendangkan di Melbourne di suatu ketika yang hampir sama dengan saat ini..


Kehidupan (In Team feat Nazrey)

Kesenangan yang datang
Tak akan selamanya
Begitulah selepas susah ada kesenangan
Seperti selepas malam datangnya siang
Oleh itu waktu senang jangan lupa daratan

Gunakan kesempatan untuk kebaikan
Sebelum segalanya terlepas dari genggaman
Kelak menyesal nanti tak berkesudahan
Apa guna sesalan hanya menekan jiwa

Jangan difikir derita akan berpanjangan
Kelak akan membawa putus asa pada tuhan
Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
Setelah kabus berlalu pasti cerah kembali

Ujian adalah tarbiyah dari Allah
Apakah kita kan sabar ataupun sebaliknya
Kesenangan yang datang selepas kesusahan
Semuanya adalah nikmat dari tuhan..


Kadangkala, terasa sedikit kecewa apabila perancangan kita dengan mudah dikalahkan oleh kelemahan diri sendiri. Hajat untuk ke Queenstown terpaksa ditangguhkan ke suatu masa yang saya sendiri tidak tahu bila. Saya tidak berjaya memujuk 'mereka' untuk turut serta. Saya tidak menyalahkan orang lain, tetapi ini adalah muhasabah untuk diri saya menjadi lebih kuat dan bekerja secara lebih professional di masa akan datang.


“Kebenaran yang tidak tersusun akan dikalahkan oleh kebatilan yang bersistematik”, itulah kata-kata yang sedang ligat bermain di benak saya kala ini..


Mungkin saya belum benar-benar berusaha seperti yang sepatutnya saya berusaha. Mungkin usaha yang saya ‘beri’ masih jauh daripada timbangan kesempurnaan. Mungkin saya banyak lalai dan leka. Mungkin dan mungkin..Dan saya yakin, bahawa jalan ini bukanlah dekat dan mudah..

Moga alunan nasyid ini menjadi pemangkin semangat saya untuk terus berusaha. Moga detik masa ini menjadi saksi azam saya kepada-Nya…

2 comments:

Anonymous said...

ermm, masih belum cukup lagi.. berusahalah! kami di belakang anda!


(terpukul oleh kata-kata: “Kebenaran yang tidak tersusun akan dikalahkan oleh kebatilan yang bersistematik”)

h@rne2 said...

berusaha dan terus memperbaiki usaha...