Tuesday, April 24, 2007

Kami dan Wellington (ii)

Kami bermalam di rumah Nuzul di atas bukit di kawasan Boggletown..jenuh juga memanjat bukit dengan membawa beg serta makanan..terasa bagai hendak tercabut sendi2 di buku lali.. Keesokannya, kami dibawa bersiar-siar di sekitar bandar Wellington..Menarik, memang menarik..

Kami melawat National War Memorial..kebetulan ade diplomat sedang mengambil gambar di pintu utama...maka kami hanya sempat bergambar di bawah sahaja..Te Papa Museum adalah tempat yang amat sesuai untuk dilawati..lantaran sarat dengan informasi berguna serta pameran2 tradisi yang menambahkan ilmu tentang kepelbagaian cara hidup kaum Maori..Seterusnya, kami ke Waterfront..menghadap pelabuhan..tenang pemandangan di situ, diserikan lagi dengan street performance yang menghiburkan..Jam 1 tengahari, kami singgah di Asian Food Court yang terletak di dalam Weelington Market..menjamah nasi lemak yang sedap di bumi Wellington, memang mengundang suatu perasaan yang susah untuk digambarkan..biarpun harganya mencecah $8 sepinggan,namun kami tetap berpuas hati..Alhamdulillah..

Seterusnya, kami bersiar2 di sekitar Campus University..cawangan perakaunan dan undang2..tampak moden dan futuristik..Kami juga tidak melepaskan peluang ke bangunan Parliment yang tersergam indah..namun, malang sekali kerana kami tidak sempat ke bangunan Malaysian High Comission..dek kerana waktu yang mengekang...

Jam 5.30 petang, kami mengambil kereta sewa dan bergerak ke Levin. Setibanya di Levin, kami disambut mesra oleh Dr Shakir sekeluarga..Beliau menyediakan sendiri makan malam untuk kami semua yang berupa nasi minyak...lantaran zaujahnya..kak Fatin yang sedang mengandung..saya sedikit kagum di situ..Selepas makan, kami berbual2 di meja makan...abang Shakir bercerita tentang saham...membuatkan kami tertarik untuk mencubanya..tetapi tunggulah sehingga mendapat kerja nanti... Beliau juga bercerita tentang pengalamannya belajar di Jordan..cukup menarik untuk dikisahkan..bagaimana pelajar Muslimat Mesir mempunyai 'taste' yang tinggi...inginkan pelajar muslimin dari UK berbanding yang ada di sekeliling mereka setiap hari di bumi yang panas itu..huhu.. (bersambung..)

Anonymous said...

'betapa hak seseorang Muslim itu dijaga sepenuhnya oleh Muslim yang lain'... pernah rasa penat dah nak tolong org..tp nasib baik come accross post ni..sedar balik..thanks napie

h@rne2 said...

Terima kasih kembali. Bagi saya, erti hidup yang sebenar pada memberi. Beri pertolongan, masa, tenaga dan apa sahaja kepada yang memerlukan. Tetapi, jangalah sampai tergadai segala-gala yang ada pada diri. Bersederhanalah dalam apa jua keadaan sekali pun.

Dan sebagai fitrahnya seorang manusia, bagi setiap pertolongan, pastilah ada balasan yang diharapkan. Di situlah datangnya konsep keyakinan kita kepada hari akhirat. Ini kerana, tidak semua amal kebaikan di dunia ini akan mendapat penghargaan dan 'reward' daripada manusia ramai. Sekiranya itu sahaja yang kita harapkan, nescaya kita akan berasa penat dan jemu tidak lama lagi. Tetapi, seharusnya, balasan Allah di hari akhirat yang perlu kita kejar. Itu ganjaran yang hakiki. Barulah kita akan terus bermotivasi untuk istiqamah dalam melakukan kebaikan. Moga Allah beri kekuatan untuk diri ini terus berbakti...