Friday, April 06, 2007

Kecil yang sebenarnya besar..

Alhamdulillah, akhirnya sempat juga saya menyiapkan assignment yang begitu menghantui hidup saya selama seminggu ini..Kesibukan menyiapkannya menyebabkan saya tidak berpeluang bertanya khabar ibu di rumah dan membuatkan sebuah hati terluka. Assignment yang bernilai 40% ini bertajuk:

Perspex: Build, Design & Test


Apa yang menariknya tentang perspex ini? Saya bukanlah mahu membincangkan sifat2 (properties) material ini, tetapi bagi assignment ini, kami dikehendaki membina sebuah struktur yang dapat menampung sejumlah beban yang kami perlu tentukan sendiri nilainya. Ini bermakna, kami perlu memastikan bahawa binaan itu akan roboh (fail) pada jumlah beban yang tertentu, berdasarkan pengiraan yang tepat dan pelbagai eksperimen yang berkaitan. Sungguh mencabar...

Maka sedaya upaya, kami berusaha mengaplikasikan segala ilmu tentang engineering design yang pernah dipelajari, juga mengenalpasti aspek2 yang perlu diberi keutamaan, terutama dari sudut reliability, strength to weight ratio, stress concentration dan faktor2 yang sama waktu dengannya. Setelah lebih kurang 6 jam berusaha, kami mendapati nilai akhir stress concentration selalu berubah2 dan jauh dari nilai yang sepatutnya. Kami jadi buntu, puas sudah difikirkan dari sudut application dan penggunaan rumus yang penting, namun gagal menemui puncanya. Akhirnya, kami mengambil keputusan untuk meneliti setiap pengiraan, maka barulah kami temui kesilapan kami yang sebenar, yang hakikatnya terlalu kecil dan tidak patut berlaku. Kami hanya terlupa untuk kuasa dua dalam rumus mencari stress concentration itu. Kesannya, keseluruhan pengiraan menjadi salah dan kami menjadi semakin stress.

Sesuatu yang berharga saya pelajari daripada kesilapan kami ini. Kadangkala, kesilapan yang kecil, boleh membawa kesan yang besar dalam kehidupan kita. Ini kerana, kesilapan itu biarpun kecil, tetapi ia cukup penting dan bermakna.

Oleh kerana kami melihat konsep2 yang penting itu sebagai sesuatu yang 'besar', maka kami menganggap kesalahan seperti ini adalah 'negligible'...sedangkan hakikatnya, kedua-duanya sama penting. Di sini saya mengenalpasti kesilapan kami dalam menentukan nilai terhadap sesuatu aspek pengiraan.

Tuntas, saya menyedari, bahawa dalam kehidupan seharian juga, kita banyak melakukan kesalahan2 yang kita anggap 'kecil' tetapi hakikatnya memberi kesan yang besar dan begitu bermakna. Kita sering tersalah dalam memberikan nilai terhadap sesuatu perkara, sehinggakan sesuatu yang penting boleh dianggap kecil, malah sering diabaikan sahaja. Lihat sahaja contohnya di dalam ibadah solat. Kesalahan kita dalam sebutan rukun Qauli (perkataan) sebenarnya bisa membuat solat kita batal dan tidak diterima. Seandainya solat kita tidak sah, maka amalan lain juga tidak akan diterima. Maka apakah maknanya kita berpenat lelah mengerjakan sembahyang bertahun-tahun lamanya, andai perkara yang 'kecil' ini menjadi hijab kita dengan Tuhan Sang Pencipta? Tetapi kita sering memandang remeh akan perkara ini, lantaran ia tidak memberi kesan 'langsung' dalam kehidupan seharian. Sebab itu tidak hairanlah, andai ada orang yang berumur 56 tahun tetapi masih gagap membaca surah al-Fatihah!

Kesilapan yang kecil, jangan sekali-kali dianggap remeh, kerana ia mungkin akan memusnahkan kehidupan kita suatu masa nanti. Moga neraca penilaian kita sentiasa dipandu oleh hidayah-Nya. Moga kita kan dipelihara daripada kesilapan yang merugikan....

No comments: