Sunday, May 27, 2007

Pada KEGAGALAN itu besar hikmahnya..


Saya sering study bersama Cadbury di sisi..

Saya berasa sedikit khuatir mendengarkan reaksi beberapa sahabat yang kelihatan agak 'depressed' lantaran failed dalam peperiksaan yang baru mereka lalui. Saya amat bersimpati kepada mereka, dan seboleh-bolehnya ingin membantu. Tetapi apa kan daya, keupayaan saya juga terhad. Sangat-sangat terhad.

Sejenak, saya bersyukur kerana Allah tidak pernah menguji saya dengan ujian 'kegagalan' dalam peperiksaan besar di akhir semester. Tetapi, untuk berada below average dalam ujian-ujian setiap minggu, bukanlah sesuatu yang asing bagi saya, bahkan saya seperti sudah hilang risau dengan markah-markah sebegitu. Apa sekalipun markah yang saya peroleh ketika internal assessment, saya akan pastikan usaha dicurahkan sehabis-habisnya untuk menjawab final examinantion. Alhamdulillah, Allah memudahkan saya untuk lulus semua subjek, dengan asbab usaha dan pengorbanan yang dicurahkan.

Menjadi seorang pelajar Mechanical Engineering, ibarat seperti sudah benar-benar menjadi seorang Mechanical Engineer for real. Setiap minggu dianugerahkan dengan tests, dihadiahi pula dengan assignment yang mencengkam benak dan minda lantaran terpaksa mengambil kira pelbagai aspek kejuruteraan untuk mencari penyelesaian kepada tugasan yang diberikan, dan yang paling menyiksakan, terpaksa bersaing dengan bright Kiwi students yang suka untuk menganjakkan the bell-shaped-curved to the right. Seorang penyarah saya pernah berkata, "In engineering, this is the time for you to know that 1 + 1 is not actually equal to 2. It can be 1.5 or 1.8 due to factors like constant friction coefficient or power dissipation. Everything in this world is non-linear. You have to have a good guess then".

Aduhai, pernah juga sekali saya menyatakan rasa kesal memilih bidang ini sebagai cita-cita di masa hadapan, lantaran meragui kemampuan dan kebolehan diri untuk terus survive. Mujurlah, penyesalan itu hanya bersifat sementara. Apabila kita lemah, kita sering mudah untuk mengundurkan diri daripada terus menghadapi cabaran. Ini bukanlah suatu fenomena yang janggal, lantaran kebanyakan orang yang gagal, menyerah kalah di tangga yang terakhir sebelum sampai untuk membuka pintu kejayaan. Andai mereka tahu dan mahu bertahan untuk memanjat sekadar satu anak tangga lagi, pastilah tiada kekesalan yang berpanjangan dalam kehidupan mereka.

Graduation Senior. Semoga saya juga cemerlang seperti mereka

Saya tidak nafikan, dunia pelajar memang selalu disibukkan dengan pelbagai tugasan dan ujian yang menyebabkan hidup sering jadi tidak keruan. Dalam menghadapi situasi ini, ada yang bersikap acuh ticak acuh; melakukan segala-galanya seolah melepaskan batuk di tangga, tiada kesungguhan. Golongan seperti ini memang selamba. Dan peratusan markah yang mereka perolehi juga biasanya selamba dan sederhana. No worries over anything.

Tetapi, ada pula yang terlalu mengambil serius, sehinggakan menjadi seolah-olah 'paranoid' (jika boleh saya katakan) dan mebiarkan segala urusan akademik mendominasi hidupnya. Tiada kerehatan atau keseronokan dalam hidupnya, melainkan apabila telah selesai semua assignments dan tugasan yang terbeban.

Saya tidak mengatakan tindakan atau sikap mereka salah, cumanya saya tidak boleh dan tidak mampu untuk berada di dalam keadaan stressed untuk tempoh yang panjang. Hidup ini perlu diseimbangkan. Hak terhadap diri sendiri perlu kita tunaikan.

Apakah hak terhadap diri sendiri? Soalan ini pernah saya tanyakan kepada seorang ustaz. Jawabnya, hak terhadap diri sendiri adalah keperluan-keperluan diri dari sudut fizikal dan rohani. Bukan sahaja perut yang lapar perlu diberi makan, tetapi rohani yang 'lapar' juga perlu diberi suapan yang sepatutnya. Jiwa kita berhak untuk tenang, sepertimana badan yang letih perlu diberi rehat. Andai kita terlalu memberi fokus kepada keperluan zahiriah, maka di situlah puncanya ketidakseimbangan dalam diri yang mengundang stress, kemurungan dan pelbagai penyakit dalaman yang lain. Lihat sahaja di Jepun, selaku second largest economy power, mencatatkan 33 000 kes bunuh diri setiap tahun. Ini adalah contoh bagaimana intelektualiti yang tidak dipandu dengan wahyu yang memberikan kekuatan sebenar pada jiwa seseorang hamba.

Bagaimana pula untuk mendapat jiwa yang tenang? Saya kira, untuk menjawab soalan ini, kita tidak perlu pergi jauh. Allah telah dengan jelas menyatakan di dalam kitab suci-Nya, bahawa hanya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang. Dan bukan sahaja dengan mengingati Allah hati menjadi tenang, bahkan melihat sesuatu yang mentaati Allah juga, bisa membuat hati berasa damai. Tidak hairanlah mengapa ramai orang gemar travel melihat pemandangan yang indah di muka bumi, lantaran semua makhluk alam sentiasa taat dan bertasbih kepada Allah. Apa yang boleh dipelajari di sini ialah, sentiasa menjaga hubungan dengan Allah, selaku sumber segala ketenangan dan kekuatan. Saya teringat nasihat Waqi' kepada muridnya, Imam Al-Ghazali tentang menjaga hafalan; supaya meninggalkan maksiat, kerana sesungguhnya ilmu itu cahaya, dan cahaya tidak akan masuk ke dalam hati orang-orang yang melakukan maksiat.

Marilah kita duduk sebentar, renung sejenak, muhasabah diri. Sejauh mana kita telah meletakkan 'value' pada study kita selama ini... Sejauh mana kita berupaya menjaga amalan-amalan yang fardu, meninggalkan maksiat, menjaga hak-hak diri dan pelbagai kriteria lain untuk melengkapkan pakej study kita sebagai ibadah. Luangkanlah sedikit daripada masa yang ada untuk usrah, kuliah, membaca Al-Quran dan bahan ilmiah, kerana itu semua adalah 'value' yang sebenar menurut neraca Islam. Kegagalan yang kita alami, mungkin berpunca daripada sikap kita yang mengabaikan 'value' yang sebenar dalam study selama ini.. Allah adalah sumber ilmu dan kebijaksanaan. Berdampinglah dengan-Nya agar ilmu yang kita timba itu, dilimpahi dengan rahmat dan keberkatan. Agar ia menjadi ilmu yang memandu kita ke arah tujuan hidup yang sebenarnya.. In-shaa-Allah..


5 comments:

NuR^QaLBi said...

salam'alaik..hmm..thanx!! i got somethin' alhamdulillah..

dlm mghadapi cbrn study,kdg kite terlupa pada hak diri yg perlu kita tunaikan...lantaran terlalu memikirkan tugasan yg seakan 'beban'..but as ust has said,'tanpa kasih sayang, kerja akan mnjadi beban'..=)

p/s : b4 this,terfikir gak,camne nak letakkan nilai kasih sayang dlm tesis saye agaknye..??..but now,i know, tiap saat yg kite lalui ade harga nilainya..even dlm 'stress' mghadapi saat kesukaran..nilai hidup bukan hanya pada kegembiraan diri yg gembira lagi mggembirakan, tapi jua pada ketenangan hati atas sandaran harapan hanya padaNya..

doakan diri ini diberi kekuatan utk kembali mencari diri yang kian 'hilang'..=)

sejauh mane kite kenal diri kite...sejauh itulah kite kenal Pencipta..moge pencarian kite xkan pernah henti demi redhaNya jua dambaan hati..

h@rne2 said...

salam..

Alhamdulillah, its good that we realize what went wrong. Still have time to fix everything up...

Moga2 terus diberi panduan dan inayah untk istiqamah di jalan-Nya...

Anonymous said...

Aku setuju dengan ko... Memang ramai antara kter yg lupe psl perkare ni... bler dah ssh, dah dekat exam, dah fail, br nk muhasabah, br nk cr Allah... kalo x, study lewat malam smp terlepas subuh...

h@rne2 said...

Bila susah br nk cari Allah..moga2 kita smua terhindar dari sifat tu.. kita bukannyer muslim part time, just amalkan Islam bile keadaan tertentu...selain drpd tu, hidup dgn cara kite sendiri...

p/s: sebagai muhasabah diri: biar tido awal, asal dapat bangun subuh...n study lepas subuh lebih baik drpd burn the midnight oil...

Anonymous said...

Alhamdulillah, jazakallah akhi for sharing, nice himmah and there are some points to ponder =)

Moga Allah permudahkan segala urusan antum dalam apa jua bidang sekalipun, ameen.