Saturday, May 05, 2007

Cinta kita, jauh kah?


Pemandangan waktu petang di Musim luruh, Canterbury Uni


"Brother, I'm really worry about Yang. She looked very depressed. I'm afraid she will hurt herself", ujar Bro Umar selepas solat Isha' . Saya juga risau mendengarkan hal itu. Meskipun beliau akan berpindah dari rumah itu 3 hari lagi, namun membiarkan perempuan itu dalam keadaan sedemikian tentunya mengundang kerisauan juga kebimbangan. Seandainya apa-apa terjadi kepadanya, pastilah Bro Umar orang pertama yang akan dipersalahkan. Lain pula ceritanya nanti. Saya berdoa semoga Allah menghindarkan beliau daripada malapetaka yang lebih besar.

Sebenarnya, malam ini ada sesuatu yang saya pelajari. Di samping kisah Bro Umar itu, ada suatu insiden yang benar-benar membuatkan saya berfikir sejenak, betapa jauhnya cinta saya kepada Allah. Semasa dalam perjalanan ke Uni Prayer Room untuk solat Maghrib, saya memandu kereta melalui sebuah stesen minyak Mobil. Mata saya tajam melirik harga petrol yang baru sahaja turun, iaitu $1.49 NZD per liter. Benak saya mula ligat memikirkan bilakah secepatnya saya harus mengisi minyak petrol, memandangkan lampu kuning telah pun menyala. Tambahan pula harga petrol di NZ ini turun naiknya bergantung kepada pasaran dunia. Harga sebegini rendah mungkin hanya akan bertahan selama setengah jam sahaja. Lebih baik solat dahulu, bisik hati saya memberikan cadangan. Setibanya di surau, saya terus menyertai jemaah yang telah pun selesai rakaat pertama.

Namun, di sepanjang solat, otak saya masih tidak berhenti memikirkan tentang isu mengisi minyak kereta, kemudiannya terus ke Pak n Save untuk membeli makanan. Mungkin lebih baik ke Countdown, memandangkan jaraknya yang lebih dekat. Lagipun, stesen minyak itu berada di pertengahan jalan ke pasaraya besar itu. Malam ini pun hujan. Begitulah akal saya berkira-kira semasa sedang 'khusyuk' bersolat. Sedar-sedar sahaja, saya telah pun berada pada tahyat akhir. Aduhai..

Kereta pertama yang saya beli dengan harga $1800 NZD


Usai solat Maghrib, saya pun melaksanakan perancangan teliti yang dibuat di sepanjang solat tadi. Sesampainya saya di stesen minyak itu, saya mendapati ia penuh dengan kenderaan lain yang juga tidak mahu melepaskan peluang menjimatkan duit semata-mata untuk mendapat lebih petrol. Maka saya terpaksa masuk ke tempat parking terlebih dahulu, sementara menunggu ada pam yang kosong. Beberapa ketika selepas itu, saya mendapati pam yang terakhir,berdekatan bahu jalan, telah pun kosong. Saya pun lantas mengundurkan kereta menghampiri pam berkenaan. Tiba-tiba kedengaran bunyi 'Boom!!'. Astaghfirullah!! Rupa-rupanya saya tanpa sedar telah melanggar bangku kayu menunggu bas di bahu jalan tersebut!. Saya berhenti lalu memeriksa bahagian belakang kanan kereta. Saya mendapati beberapa kesan kemek dan juga calar, sehingga tertanggal cat daripada 'chasis' kereta.

Saya tergamam sejenak, rasa menyesal mula menjalar ke seluruh urat saraf dan sendi. Mengapakah saya tidak lebih berhati-hati? Bentak hati saya penuh kesal. Saya terdiam sebentar. Saya mula menyedari, mungkin ini lah bayaran ‘cash’ dari Allah untuk mengajar saya supaya mengkhususkan cinta hanya kepada-Nya, terutama di dalam solat. Hati saya mula mencari-cari hikmah di sebalik apa yang baru sahaja terjadi. Saya telah terleka oleh perkara dunia semasa bersolat sebentar tadi. Cinta dan tumpuan yang semestinya saya beri kepada-Nya telah pun saya cemari dengan nikmat dunia yang tiada nilainya. Apakah hebatnya kita mempunyai harta yang mewah; kereta, asset dan anak-pinak yang ramai? Andainya perkara-perkara itu hanya menjauhkan kita daripada cintanya.

Saya terfikir, kita pastilah akan berasa gembira apabila menerima hadiah daripada seseorang, contohnya ketika hari lahir. Siapa yang tidak suka? Lebih-lebih lagi mereka yang ‘hot’ stuff. Dan secara lazimnya, kita akan berterima kasih kepada pemberinya. Tetapi alangkah malangnya andai kita terlalu memuji dan leka dengan hadiah yang diberi, sehinga lupa kepada sang pemberinya? Pastilah kita akan dilabel sebagai orang yang tidak tahu berterima kasih. Suka kah kita begitu? Jika dengan manusia kita tidak mahu digelar orang yang tidak tahu bersyukur, apatah lagi dengan Allah yang telah tanpa alpa memberikan sekelian nikmat yang maha banyak kepada kita selama ini? Fikirlah sendiri..

Calar yang sedikit pada kereta itu, mempunyai erti pengajaran yang besar buat saya. Biarpun nilainya akan susut (depreciate more), tetapi pengajaran dari Allah itu akan saya sematkan dalam diri selama-lamanya. Hikmah itu tidak ternilai harganya dengan nikmat dunia. Moga cinta saya pada-Nya tidak tersasar lagi…

4 comments:

Anonymous said...

salam hanafee,

spring greeting from moscow to the calm autumn in NZ. a great lesson from ur story. after all, praise to Allah cuz at least, it was just a small accident in order to teach u (read: all of us) to love him even more. what would it be IF it was a bigger ones? i really learned something from ur story. many thanks.

and also for the recent autumn scenery. many thanks to u.

h@rne2 said...

Salam..

Thanx for the greeting. Actually, its getting colder and colder now. Wind blows so strong to detach the yellowed leaves from the trees. What a wonderful scenery to look at!..

When Allah tests us, it means He still LOVE us. He wants us to get to Him even closer. The SAHAABAT always looking forward to the tests coming from Allah.

But the important thing is to learn from it. That is where the value comes from. May Allah guide us to the straight path..

NuR^QaLBi said...

hmm..subhanALLAH cantiknye pemandangan musim luruh..mcm xpecaye awk face tu sbg realiti..sy nie..just dlm mimpi je la..huhu..

nway..tiap ape yg Allah tentukan adalah tarbiyyah buat hambaNya yang berfikir..di sebalik musibah,terselit kasih sayang Allah yang tak ternilai harganya bg mereka yang membuka hati untuk menyedari...pulangkan segalanya pd Dia yang lebih layak (INNA LILLAHI WAINNA ILAIHI RAAJI'UN)..ALHAMDULILLAH...=)

h@rne2 said...

Alhamdulillah, mungkin ini lah hikmah Allah campakkan saya ke bumi Kiwi ni. Dari segi landskap alam, Subhanallah memang cantik. Tenang dan mendamaikan. Walaupun x dapat ke destinasi yang sepatutnya saya melanjutkan pelajaran dahulu, tapi hingga kini, terlalu banyak hikmah yang saya pelajari sepanjang berada di sini. We wont know what will happen to us even in the next second, but we always have Allah, to whom we trust...