Monday, September 11, 2006

"Selembar seerah secangkir kisah."




Hilang duka..pagi ini ceria mentari menyiramkan sinarnya. Terasa amat syukur atas nikmat alam buana yang indah permai ini. . Sebenarnya, bukan sahaja mengingati Allah dengan berzikir, hati akan menjadi tenang, bahkan melihat kepada alam semesta yang sentiasa taat dan berzikir pada Allah juga, hati akan terasa damai....Pastilah bahawa Allah tidak menciptakan sesuatu itu secara sia-sia.Alhamdulillah..
Sesi 'keluarga' pagi ini telah menyajikan pelbagai santapan minda dan rohani yang 'mengenyangkan'. Bermula dari terjemahan surah Ali-Imran (3:153-170), menyaksikan bagaimana konsep syura yang dianjurkan oleh Islam begitu efisyen dan praktikal dalam menghasilkan sebuah keputusan yang berkesan. Lihat sendiri contoh ketika nabi bersyura bersama sahabat lewat kedatangan musyrikin Mekah yang ingin menyerang Madinah semasa perang Uhud. Walaupun baginda seorang nabi, namun keputusan syura majoriti sahabat tetap diutamakan. Umat Islam keluar dari Madinah untuk berperang. Pastilah mempunyai hikmah yang tersendiri di sebaliknya. (Two heads are better than one, right?)
Menyusuri seerah perang Khandaq,terlalu banyak pengajaran agung yang dapat dipetik dan diamalkan. Pertama, kita bukan sahaja perlu menjadi seorang Mukmin, tetapi Mukmin yang Professional. Arif dalam tindakan. Menggunakan pelbagai sumber yang ada sehinggakan tentera Musyrikin mengatakan bahawa taktik yang digunakan (digging trench) tidak pernah dilihat sebelum ini dan mereka tidak tahu bagaimana untuk melepasinya.. Kedua, kebijaksanaan Rasulullah mententeramkan para sahabat yang sedang di dalam ketakutan ketika itu dengan menghantar 4 sahabat untuk berunding dengan Kaum Yahudi Bani Quraizah. "Seandainya mereka (Yahudi) bersama-sama (allied with) orang Islam, maka sebarkanlah seluas-luasnya kepada kaum Muslimin. Namun andai sebaliknya, hanya khabarkan pada Rasulullah seorang sahaja". Namun sejarah menyaksikan bahawa Yahudi adalah satu bangsa yang tidak pernah taat kepada Rasul, dengan mudah mereka berkhianat serta memecah perjanjian. Umat Islam berhadapan dengan 3 musuh utama: Tentera Musyrikin di utara Madinah, Yahudi di selatan dan orang-orang Munafiq di pertengahan!!..di kalangan mereka sendiri.. Dalam keadaan yang tegang dan tertekan, para sahaabat ketika itu tidak mudah hilang harga diri untuk menyerahkan sepertiga hasil tanaman kurma kepada kaum yahudi sebagai ganti mereka berundur dari medan peperangan. Penyerahan ini bererti mereka menjatuhkan maruah dan air muka di tangan kaum Yahudi. Hal ini menunjukkan betapa mereka berpegang kuat kepada tali Islam, mempertahankan keISLAMan mereka walau apa jua keadaan. Cuba kita bandingkan dengan masyarakat Islam hari ini. Fikirlah sendiri. Contohnya, jika ancaman dan gangguan dijadikan alasan untuk membuka hijab ketika belajar di luar negara, maka ukurlah sendiri tahap keimanan kita. Bumi Allah sangat luas terbentang. Belajarlah daripada seerah. Mereka menggenggam Islam ibarat menggigitnya dengan geraham. Mereka tidak punya harta, anak pinak yang ramai, pendidikan yang tinggi, tetapi mereka percaya hanya janji Rasulnya..
Kala kesusahan, mudah untuk kita menggambarkan kesenangan dan beramal untuk nikmat di syurga...namun mengapa ketika senang, kita hampir lupa kesemuanya? Allah itu Tuhan yang sama ketika kita senang atau susah. Mengapa perlu ada double standard dalam menghambakan diri kepadanya?
Islam itu agama fitrah. Ia diturunkan sesuai dengan harmoni manusiawi yang inginkan kebaikan dan kesejahteraan. Kembali kepada Islam bererti kembali kepada fitrah kita yang benar, bukan menjadi KERAS atau jumuD, kerana kita adalah umat pertengahan (Ummatan Wasatan). Kembali kepada Islam bererti kembali menjadi umat yang agung seperti mana pernah dicapai oleh Sultan Muhammad Al-Fateh, Umar Abdul Aziz dan banyak lagi. Mereka telah membuktikan bahawa umat Islam adalah umat terbaik, kini giliran kita telah pun tiba...mengapa perlu terleka lagi?
p/s: Suatu peringatan buat diriku yang sering lupa..Do more than touch, FEEL. Do more than look, OBSERVE. Do more than hear, LISTEN. Do more than read, COMPREHEND. Do more than talk, COMMUNICATE. Do more than know, UNDERSTAND. Do more than think, REFLECT. Do more than exist, LIVE. Do more than dream, REALIZE. Do more than be, be the BEST you can.
September 09, 2006 Permalink

No comments: