Tuesday, February 05, 2008

Terima Kasih Tuhan untuk kali ini...


Aku bermalas-malasan ketika pulang dari kampus. Tugasan yang perlu kuhantar selewat hujung minggu ini memaksaku untuk bermastautin di makmal komputer yang dibuka 24 jam di bangunan "Sekolah Kejuruteraan". Aku akur, inilah lumrah hidup seorang insan bergelar penuntut ilmu. Menghambakan diri demi secebis warkah pengesahan yang akan mengubah warna hidup masa hadapan. Namun bagiku, ia hanyalah alat yang menyampaikanku kepada tujuan hidupku yang sebenar. Jangan kerana alat, kita culas pada matlamat.

Jam di sudut meja bilikku menunjukkan tepat 12 pagi. "Elok juga kalau dapat check emel sebelum tidur. Mana tahu, barangkali ada mesej penting daripada pensyarahku." getus hatiku perlahan, seiring dengan tindakanku yang tanpa sedar menekan butang 'power' pada komputer riba ku. Aku mulakan sesi pelayaran alam maya dengan memeriksa peti emelku yang sebenarnya baru sahaja kubuka ketika berada di makmal komputer sebentar tadi. "Hmm...tidak ada emel terbaru nampaknya." detik hatiku seolah-olah sedikit hampa.


Seketika kemudian, mataku melirik pada bookmark yang sudah kupahatkan pada browser internetku. Aku pantas menekan butang 'my fotopages', melihat hasil kreativiti dalam mengubahsuai gambar yang kuambil saban hari. Minatku terhadap bidang fotografi semakin hari semakin menebal. Aku pun tidak tahu bagaimana untuk mengatakan tidak pada hobi yang sememangnya 'mahal' ini. Beberapa fotopages rakan-rakan lain turut kulayari untuk mendapatkan idea pengubahsuaian gambar yang menarik.

Tiba-tiba, tanpa kusedari, seekor nyamuk terbang sayup lalu hinggap ke lenganku. "Eh, biar benar. Selama 2 tahun lebih aku tinggal di New Zealand, inilah kali pertama aku melihat nyamuk hinggap di tanganku. Pelik tapi menarik." Sungguhpun nada hatiku seolah-olah terkesima dengan kehadiran sang nyamuk itu, tetapi aku tetap tidak membenarkan ia menghisap darahku sesuka hati. Aku lantas menepis nyamuk itu, tetapi ia pula tangkas mengelak seranganku. Seketika kemudian, nyamuk itu terbang pergi.

Waktu kini menghampiri 1.30 pagi. Aku masih juga belum mahu tidur, walaupun itu matlamat utamaku sejurus pulang dari kampus sebentar tadi. "Ahh, layan YM sekejap pun menarik juga", hatiku seolah-olah meminta izin untuk berbual-bual dengan rakan-rakan dari seluruh dunia. Jasadku membenarkan. Sambil diiringi alunan muzik yang berunsurkan 'Islamik', aku memulakan bicara dengan berbual dengan sahabatku Fahri, dari Mesir. Sejurus kemudian, Shukor, sahabatku yang kini belajar di UK pula menegurku. Pelbagai topik hangat yang kami bincangkan, bermula dari bertanya khabar, hinggalah kepada isu-isu terkini lagi sensasi. Aku terus melayani waktu yang kian berlalu.

Saat itu, hatiku terdetik,"Elok juga kalau dapat solat sunat barang 2 rakaat." Tetapi entah mengapa, kubiarkan sahaja hasrat hati itu berlalu oleh keseronokan berbuar-bual dengan rakan-rakan maya ketika itu.

Seketika, mataku melirik pada jam di komputer ribaku. "Sudah pukul 4 pagi. Bila agaknya aku nak tidur...aku pun tidak tahu" begitulah hatiku bermonolog sendirian. Tidak lama kemudian, nyamuk yang menggangguku sebentar tadi datang kembali, dan sempat menghisap darahku. Merasai kesakitan gigitannya, aku cuba menepisnya, tetapi nyamuk itu tetap juga dapat mengelak, meskipun terbangnya makin perlahan saat ini.

Aku sudah tidak hiraukan kelibat nyamuk itu lagi. Kuteruskan pelayaran internet dengan menonton beberapa video yang kulabelkan sebagai 'bercirikan Islam' di laman web Youtube. Tidak lama kemudian, terdengar azan subuh berkumandang di corong speaker komputer ribaku. "Hmm sekejap lagi solat", detik hatiku perlahan, sambil meneruskan pelayaran di alam virtual.

Dalam tidak sedar, aku diganggu nyamuk yang sama untuk kali ketiga. "Apa masalah nyamuk ni, tak puas lagi kah menghisap darahku?" bingkasku seolah-olah marah dengan nyamuk itu. Ketika itu, aku dapat melihat perut nyamuk itu sudah kembung menandakan banyaknya darah yang telah disedut. Kali ini tanpa lengah, aku terus menepuk lenganku, tempat di mana nyamuk itu hinggap. Memandangkan keadaanya yang semakin berat, nyamuk itu seolah-olah tidak berdaya untuk terbang lagi dan akhirnya tumpas juga ia di tanganku.

Kemudian baru aku tersedar, waktu Subuh sudah hampir berakhir, hanya berbaki beberapa minit sahaja lagi. Aku lantas berwudu' dan menyempurnakan solat Subuh seadanya.

Usai solat, aku termangu sendirian. Ada sesuatu yang tersirat di sebalik insidenku diganggu nyamuk sepanjang malam tadi. Benakku ligat berputar. Rupa-rupanya, baru aku perasan, nyamuk yang menghisap darah tadi ibarat tindakanku yang mahu mengejar keseronokan duniawi. Ketika masih sedikit, nyamuk itu mampu untuk menepis tamparanku. Namun apabila perutnya kembung dengan darah yang dihisap, ia menjadi lesu dan tidak bermaya, maka akhirnya tewas pada keseronokan yang disangka nikmat sebentar tadi. Begitu juga yang berlaku pada diriku, yang pada mulanya hanya ingin membuka emel, kemudian berlanjutan dengan chatting dan pelayaran laman web yang pelbagai. Hinggakan aku lupa untuk bertahajjud dan hampir kehilangan waktu Subuh! Astaghfirullah..betapa lalainya aku dengan nikmat dunia yang 'kusalutkan dengan jenama' Islam sehinggakan ia meragut ketaatanku kepada Pemberi segala nimat selama ini. Ya Allah, hikmah Mu benar-benar menyedarkanku dari lena yang palsu.

Aku terus termenung. Berapa banyakkah nikmat Allah yang kukecapi selama ini, kugunakan pada jalan yang membawa aku lalai daripada mengingatinya, sehinggakan aku berasa selasa berada di dalamnya. Derhaka dalam ketaatan, itulah yang paling aku takuti.

Lumrah manusia, selama mana mereka diberi nikmat, selama itu mereka lalai bahkan kufur melakukan dosa. Melainkan apabila mereka diuji, barulah tersedar dan cepat-cepat bermohon pada Tuhan, agar dijauhkan segala kesusahan. Namun tatkala susah itu hilang, mereka kembali kepada kederhakaan. Na'uzubillahi min zaalik.

Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati ini pada agamaMu, dan Taat kepadaMu dan berjihad di Jalan Mu yang satu. Amin...


p/s: Sesungguhnya ini adalah peringatan untuk diriku yang sering lupa...

4 comments:

Anonymous said...

salam...

entry kali ini seolah-olah memberi tamparan kepada saya juga.tak banyak..sedikit.. seringkali lupa pada Allah bila waktu senang, dan hanya kembali mengingatinya pada waktu susah..

harap, tak selamanya begini...

h@rne2 said...

bile kite lalai sedikit, kita mungkin masih lagi mampu untuk kembali kepada-Nya. Tapi bila kelalaian tu sudah makin menebal, bimbang sisa detikan iman yang berbaki tidak mampu untuk membendung kita lagi...

Mohon dijauhkan...

~justpartoftools~ said...

salam....
kenape bile ssh baru hati kite nak mengadu pd Allah?? ini lumrah fitrah atau lumrah buatan? tp Allah tak pnah palingkan 'muka'Nya....
wallahualam

Anonymous said...

good reflection