Monday, August 06, 2007

Hidup yang Indah..

Lama sungguh saya tidak menulis di sini...Maaf, bukan kerana malas atau tiada masa, cumanya terlalu banyak perkara yang berlaku, yang sedikit sebanyak mengubah hidup saya dewasa ini.

"Bang cik, semua yang berlaku tu ade hikmahnyer..", pesan Faten, adik saya yang bongsu. Benar seperti katanya, segala yang terjadi kebelakangan ini memberi pengajaran yang terlalu banyak untuk diri yang kerdil hina ini. Seandainya ia adalah kafarah kepada dosa yang selautan luasnya, saya redha dan menerimanya sebagai suatu 'perniagaan' yang menjanjikan keuntungan di akhirat kelak. Iman saya masih terlalu rapuh untuk diuji dengan sesuatu yang berat. Tetapi, saya yakin, Allah maha mengetahui kemampuan diri dan hati. Dia tidak pernah menzalimi, apa lagi menganiayai.

Mujurlah di sana ada mereka yang memahami dan memberi semangat dan dorongan tanpa jemu. Terima kasih dari hati yang paling dalam. Dan kala ini, saya amat bersyukur dikurniai keluarga juga sahabat yang bisa mengerti perit hati ini menghadapi ujian Ilahi.

Saya teringat kata kata seorang teman: "May be God wants to test me this time, to show that my life is not perfect. However, there are still plenty to be thankful for." Apabila saya membandingkan nikmat dan ujian yang menimpa diri, nescaya saya mendapati beban ujian itu umpama semangkuk air di lautan yang luas terbentang. Terlalu banyak 'blessing' yang terhijab hanya kerana saya terlalu membesarkan ujian yang mendatang. Sedangkan para nabi dan golongan terdahulu dihujani ujian dan dugaan setiap saat detik hidup mereka berlalu. Mungkin selama ini saya terlalu memanjakan diri. Saya begitu senang berada di 'comfort zone', sehingga terlupa syarat untuk berjaya adalah pada tabahnya diri menempuh kesusahan dengan penuh kesungguhan.

Begitu banyak perkara yang bermain di minda saya sekarang, dan banyak juga perkara yang ingin saya lakukan. Saya pohon, semoga Allah memberi saya sedikit lagi masa dan kesempatan untuk merealisasikan impian saya itu.

Hari ini, saya mahu menebus segala kezaliman yang saya tujukan kepada diri saya sendiri. Saya ingin kembali kepada fitrah Tuhan menciptakan diri ini. Saya tidak bisa jadi sempurna, tetapi saya tidak akan membiarkan diri jatuh ke lembah hina. Cukuplah segala simpati buat diri, kerana hidup ini tidak bisa teguh hanya dengan berbekalkan rasa simpati yang hanya akan melumpuhkan sendi kehidupan. Permata yang indah itu terbentuk daripada arang yang hitam apabila berada dalam tekanan yang amat tinggi.

Wahai Tuhan, hamba-Mu ini datang menghadap-Mu dengan penuh rasa kehambaan dan kerendahan diri. Berilah kekuatan untuk mengharugi ujian yang menghiasi hari-hari silih berganti...Amiin..

4 comments:

NuR^QaLBi said...

hidup indah jika segalanya kerana ALLAH...inshaaALLAH..segala yg tersurat, ada yg tersirat..akan sampai masanya, awk akan saksikan hikmah yg tersirat...biizniLLAH..

moge kekuatan dan ketabahan sentiasa milik hati awk...be strong buddy...=)

barakALLAHu fiik...

ihsan_huhu said...

cool je..

h@rne2 said...

chill...hidup mau kene teruskan jugak...

Anonymous said...

~dugaan dalam hidup adalah tanda sayangnya Illahi terhadap diri kita~

Mestica -- Rahmat Ujian :

Dalam derita ada bahagia
Dalam gembira mungkin terselit duka
Tak siapa tahu
Tak siapa pinta ujian bertamu

Bibir mudah mengucap sabar
Tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang
Mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

Harus ada rasa bersyukur
Di setiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan
Allah mengasihimu setiap masa
Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatNya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi
Segala ujian diberi
Maka bersyukurlah selalu